Powered by Ajaxy

Lekcja zarządzania z Gry o Tron


stark-meme, gra o tron meme, mem gra o tron

 

Gra o Tron to serial emitowany na HBO. Opowiada historię walki o władzę rodów z krainy Westeros. Świat zwariował na punkcie Gry o Tron. Dlaczego? Bo nie ma bardziej życiowego serialu.

 

W ostatnim odcinku Tywin Lannister (ktoś na kształt CEO – lord prowadzący rozległy, rodzinny interes) powiedział do swojego wnuka, pretendenta do tronu:

Król musi być mądry. Ale czym jest mądrość? (…) Potrafisz ocenić znaczenie złota, spichrzy, stoczni, żołnierzy? Nie. To jasne. Mądry król wie co wie, a czego nie wie. (…) Mądry młody król słucha doradców póki nie dorośnie. A najmądrzejsi królowie słuchaj ich nawet później.

Kiedy to usłyszałem, pomyślałem: Tywin trafił w 10-tkę!

 

Przełóżmy słowa Tywina Lannistera na język biznesu:

Menedżer musi być mądry. Ale czym jest mądrość? Nie jesteś wstanie wiedzieć wszystkiego. To jasne. Mądry menedżer wie co wie, a czego nie wie. Mądry menedżer słucha swoich pracowników, szczególnie jeśli nie ma wiedzy merytorycznej w ich specjalizacji. A najmądrzejsi menedżerowie słuchają ich zawsze. ”

tywin lannisterOd menedżerów oczekuje się rozległej merytorycznej wiedzy nt. biznesu, którym zarządzają. To warunek ekstremalnie trudny do spełnienia. Weźmy na warsztat dyrektora personalnego. W dużych organizacjach dyrektor personalny zarządza obszarem kadrowo-płacowym, szkoleniami, miękkim HR-em, relacjami ze związkami zawodowymi (o ile takowe są), często również komunikacją wewnętrzną, a nawet administracją. Stary, to jest ogromny zakres! Nie ma takiej opcji, by znaleźć dyrektora, będącego ekspertem we wszystkich tych dziedzinach.

 

Jesteś menedżerem i chcesz poradzić sobie z problemem braku wiedzy o zarządzanym obszarze? Poniżej kilka tipów inspirowanych słowami Tywina Lannistera – lorda Casterly Rock.

 

1) Oprzyj się na swoich podwładnych

 

Przyjmij to do wiadomości: nie możesz być ekspertem od wszystkiego. Istnieją zagadnienia, w którym twoi pracownicy wiedzą lepiej. Nie bój się pytać o opinie, nawet jeśli wydaje ci się, że znasz rozwiązanie.

 

2) Zatrudniaj ekspertów

 

Jeśli oprzesz się na ludziach niekompetentnych – wywrotkę masz jak w banku. Budując zespół specjalistów postaw na wiedzę i umiejętności. Kiedy badasz wiedzę kandydatów pamiętaj: potrzebujesz dobrze przygotowanych narzędzi doboru – testów i analizy przebiegu kariery zawodowej. Koniecznie weryfikuj referencje. W wyborze kandydatów pomoże ci HR.

 

3) Unikaj freak’ów, uważaj na hieny

 

Na nic nie przyda ci się podwładny trudny w obsłudze. Po co ci wypasiony telefon, jeśli nie możesz wykorzystywać 80% dostępnych funkcji? Cwaniacy, ślizgacze, korporacyjne hieny są bezużyteczni, a ci ostatni nawet szkodliwi. Postaw na lojalność. Wybierz pracownika, który nie uczyni ze swojej wiedzy oręża do walki ze swoim szefem. Który nigdy nie podważy twojego autorytetu i nie złamie łańcucha dowodzenia. Dobierając ekspertów zadbaj, aby przejawiali odpowiednie kompetencje osobowe: komunikację interpersonalną, współpracę w zespole i takt organizacyjny.

 

Bycie menedżerem to ciężki kawał chleba. To prawdziwa gra, nie o tron ale z pewnością o pensję na koniec miesiąca. Dlatego musisz zapewnić sobie oparcie we własnym zespole. W innym wypadku strzeż się – nadchodzi zima.

 

FacebookTwitterLinkedInGoogle+

Tagi: ,


Autor

Cześć. Nazywam się Mariusz Bzdęga i jestem twórcą bloga ManifestHR.pl. Ponieważ jest to blog w którym piszę o HR, kliknij a znajdziesz informacje o moich doświadczeniach zawodowych. Więcej...

Koniecznie przeczytaj

Twitter

@MBzdega @@MBzdega
ManifestHR.pl
Mariusz Bzdęga  @@MBzdega
RT @VoCommunism: 78 years ago #OTD, Poland discovered that while different in theory, Fascism and Communism are identical in practice https… 
ManifestHR.pl
Mariusz Bzdęga  @@MBzdega
RT @EnergaSA: Pierwsza drużyna @BG_1930, z logiem #Energa na koszulkach, już jutro o godz. 17 rozpocznie sezon na murawie NSR. Widzimy się… 
ManifestHR.pl
Mariusz Bzdęga  @@MBzdega
https://t.co/luc2wfVbJL Companies opposed the recent executive order on immigration #Trump #EmploymentBrand 

Grupa Trop