Powered by Ajaxy

Media Markt – czy pracownikom warto mówić szczerą prawdę?


 

„Kto nie idzie z czasem, z czasem odchodzi.” Takie hasło kieruje do swoich pracowników Media Markt. W Internetach pojawiło się zdjęcie plakatu z kontrowersyjnym sloganem. Na Wykopie duże oburzenie, sprawa nabrała pewnego rozgłosu. Barbara Kaczmarczyk z NaTemat.pl pyta: Czy jest to jeszcze motywacja, czy już zastraszanie?

 

Przyznam, że kiedy zobaczyłem plakat Media Markt, to i mi w pierwszej chwili ręka sama poleciała na czoło.

 

Ale odczekajmy moment. Niech emocje opadną. 1-2-3-4-5-6-7-8-9-10, głęboki oddech.

 

Przeczytajmy to hasło raz jeszcze.

 

Kto NIE idzie z CZASEM, z czasem ODCHODZI.

 

Hmmm. Szczerze? To truizm. Gdybym 18 lat temu stwierdził, że NIGDY nie będę wysyłał poczty elektronicznej, bo… wolę tradycyjną (dla Zetów: tradycyjna poczta to taka zamknięta w kopercie, ze znaczkiem pocztowym ;-) ), to czy mógłbym dziś pracować w moim zawodzie? To oczywiste, że osobom które się nie rozwijają, nie chcą korzystać z nowych narzędzi, nie próbują dotrzymać kroku zmianom grozi odejście.

 

A zatem skąd to całe oburzenie?

 

Ponieważ to hasło należy do rodziny tekstów z kategorii prawd pozbawionych empatii.

 

Pamiętasz, jak w 1997 roku podczas powodzi tysiąclecia, ówczesny premier Włodek Cimoszewicz powiedział powodzianom że „trzeba być przezornym i trzeba się ubezpieczać”? Nie pamiętasz? Zatem od dziś mówisz mi „Panie Mariuszu;-) A TO pamiętasz?

 

 

Jeśli grozi nam powódź – trzeba się ubezpieczyć. Jeśli chcemy kupić mieszkanie – jesteśmy skazani na kredyt. Kiedy chcemy więcej zarabiać – najlepiej zmienić pracę. A kiedy przestajemy się zmieniać z naszą firmą – grozi nam zwolnienie. Tak. To wszystko prawda. Tyle, że wypowiedziana głośno i oficjalnie staje się nieprzyzwoita. Ludzie  z-a-w-s-z-e  odniosą taką wypowiedź do swojej indywidualnej sytuacji i NIE będą obiektywni. A jeśli mamy pecha i ktoś uwieczni moment głoszenia przez nas trudnej prawdy lub jesteśmy na tyle głupi, by sami tą prawdę wydrukować na plakacie i powiesić w sklepie, to musimy liczyć się z potencjalnymi kłopotami.

 

Błędem Media Markt było wymyślenie hasła narażającego firmę na perspektywę kontrowersyjnego odbioru.

 

Kiedy komunikujesz się z pracownikami, musisz myśleć o zagrożeniach, czających się wewnątrz i na zewnątrz firmy. Kiedy zaczynasz mówić do pracowników o wartościach, w pewnym sensie mówisz o korporacyjnej ideologii. W takiej sytuacji twoja czujność w doborze słów musi być szczególnie wzmożona. Mów prawdę, ale jednocześnie dostosuj komunikaty do odbiorcy i jego sytuacji.  

 

Jakie hasła ludzie kupią?

 

Osobiście nie lubię górnolotnych sloganów. Te wszystkie cytaty z Coelho, obrazki z Linkedin „wish it – dream it – do it”, “just be yourself” czy “wszystko się może zdarzyć” (jasne, że wszystko może się zdarzyć) brzmią jak g$!#o. A zatem nie tędy droga.

 

To musi być coś z jajem. Coś stojące po dobrej strony mocy. Coś co każdy pracownik będzie chciał powiesić nad swoim biurkiem lub w szafce w szatni. Coś o czym ludzie z PRu powiedzieliby: dlaczego JA na to nie wpadłem?!

 

Kilka inspiracji:

 

Come for the job… stay for the challenge – Butler Telefund

 

We will challenge you to “push the envelope” – AV Capital Group

 

Excellence in everything we do… any questions? – Absolutly Hired

 

Powered by Service – Zappos

 

a ponad wszystko:

 

Don’t be evil – Google

 

FacebookTwitterLinkedInGoogle+

Tagi: , ,


  • Piotr Romek

    W jednej ze znanych, dużych firm, w co drugim niemal pokoju wisi oprawiony plakat z Winstonem Churchillem, który wzywa pracowników do efektywności swoim słynnym zawołaniem: „Never, never, never give up!” :-)

    „Nie pamiętasz? Zatem od dziś mówisz mi „Panie Mariuszu”" – O, rany! Dawno się tak nie uśmiałem! :-) To może być niezrozumiałe dla pokolenia Cookies ;-)

  • https://kmborowicz.wordpress.com/ Kasia Borowicz

    Czesc Mariusz, takie pytanie, bo mnie ta akcja ominela – gdzie sie to haslo pojawilo? Bo jak ja na to popatrzylam, to taka interpretacja, ze chodzi o pracownikow w ogole mi nie przyszla do glowy. Raczej „zmieniajmy miejsce, w ktorym pracujemy dzis, zebysmy mieli gdzie pracowac jutro” i zastanawiam sie, z czego to wynika :)

    • Mariusz Bzdęga

      cześć Kasia :) wybacz że odpowiadam po dłuższej przerwie, zwłoka nie jest moją winą, winny jest długi weekend ;) Na pewno chodzi o pracowników. Hasło zostało użyte na stronie kariera Media Markt – w kontekście rozwojowym, i tutaj jakoś nie wzbudziło kontrowersji. Wzburzenie wywołały dopiero plakat. Media Markt na FB samo przyznało że hasła są kierowane do pracowników – http://natemat.pl/143229,zarzadzanie-strachem-czyli-jak-pracodawca-motywuje-i-poucza

      • https://kmborowicz.wordpress.com/ Kasia Borowicz

        Dzieki za odpowiedz Mariusz, haha przerwa sie w ogole nie przejmuje :) Coz, jak mam byc uczciwa, to mysle, ze niepotrzebnie spowodowalo to az takie emocje. Choc jesli nie odebrali tego dobrze pracownicy, no to niestety trzeba bylo kwestie przemyslec, co innego jesli hasla byly problemem wylacznie dla osob z zewnatrz. Jest iles firm, ktore sa powszechnie uznane za swietnych pracodawcow, a tymczasem stosowane przez nie praktyki sa po prostu przerazajace, ale maja oczywiscie haslo w stylu „Ludzie to podstawa naszego sukcesu” i jakos wszyscy sa zadowoleni. Jesli pracownicy MM nie sa nieszczesliwi – to gdzie probblem? No, ale moze to tylko moja perspektywa…

Autor

Cześć. Nazywam się Mariusz Bzdęga i jestem twórcą bloga ManifestHR.pl. Ponieważ jest to blog w którym piszę o HR, kliknij a znajdziesz informacje o moich doświadczeniach zawodowych. Więcej...

Koniecznie przeczytaj

Twitter

@MBzdega @@MBzdega
ManifestHR.pl
Mariusz Bzdęga  @@MBzdega
RT @VoCommunism: 78 years ago #OTD, Poland discovered that while different in theory, Fascism and Communism are identical in practice https… 
ManifestHR.pl
Mariusz Bzdęga  @@MBzdega
RT @EnergaSA: Pierwsza drużyna @BG_1930, z logiem #Energa na koszulkach, już jutro o godz. 17 rozpocznie sezon na murawie NSR. Widzimy się… 
ManifestHR.pl
Mariusz Bzdęga  @@MBzdega
https://t.co/luc2wfVbJL Companies opposed the recent executive order on immigration #Trump #EmploymentBrand 

Grupa Trop