Czy w ogłoszeniach rekrutacyjnych warto umieszczać listę wymaganych cech osobowych? Szybka odpowiedź wygląda tak:
A teraz zapoznaj się z uzasadnieniem.
99% ogłoszeń rekrutacyjnych wygląda tak samo: nazwa firmy, opis firmy, nazwa stanowiska, opis stanowiska, wymagania wobec kandydatów, warunki zatrudnienia i informacje o trybie aplikowania. Nuda, nuda, nuda ale widać tak musi być, ponieważ od lat nikt nie wymyślił niczego lepszego.
To czego jednak nie ogarniam, to umieszczania w ogłoszeniach rekrutacyjnych w wymaganiach wobec kandydatów cech osobowych. Od kandydatów wymagamy: wysokiej kultury osobistej, sumienności, kreatywności, dynamiczności, komunikatywności. Brakuje jeszcze: gotowości na wszystko, łagodności i uległości.
Nie róbcie tego. Nie wpisujcie cech osobowych w ogłoszeniach rekrutacyjnych. Zastanówcie się: po co umieszczamy w ogłoszeniach rekrutacyjnych wymagania wobec kandydatów? No dalej, zgadujcie (tutaj wstawmy czołówkę melodii z teleturnieju Jeden z Dziesięciu). Ok, z tego co ja pamiętam, robimy to po to, by rekrutację odpuścili kandydaci nie spełniający kryteriów. Ręka w górę: kto po przeczytaniu w ogłoszeniu „wymagamy wysokiej kultury osobistej, sumienności, komunikatywności” pomyśli:
Łeeee, takie ciekawe ogłoszenia… ale ja przecież jestem chamem
Wymagają sumienności? Szkoda, przecież ze mnie taki leń śmierdzący
Ech, szukają ludzi komunikatywnych. A ja nie mam gadanego
Znacie kogoś takiego? Nie?
Dlatego umieszczanie listy wymaganych cech osobowych nie działa.
Ukłony w kierunku Dominika, czytelnika Manifestu. Podesłał mi ciekawe wyniki badań Adzuna Polska z listą haseł najczęściej pojawiających się w ofertach pracy. Zobaczcie sami:
Pojawienie się haseł: doświadczenie, wykształcenie, znajomość języków rozumiemy wszyscy. Umieszczamy je po to, by ziarna aplikowały, a plew odpuścił. Część kandydatów nie spełniających kryterium doświadczenia na podobny stanowisku nie zaaplikuje. I bardzo dobrze. To lubimy! Kryterium wykształcenia ma według mnie jeszcze większą siłę odstraszającą, ponieważ kandydatom trudniej manipulować informacjami o przebiegu edukacji.
Badania Adzuna pokazują jednocześnie, że wpisywanie cech osobowych w ogłoszeniach rekrutacyjnych jest dość popularne. W Polsce mniej więcej w co 10-tym ogłoszeniu pojawia się hasło: komunikatywność lub samodzielność. W Brazylii wpisują praktyczności i wydajności. W Wielkiej Brytanii i RPA szukają ludzi z pasją, a w Kanadzie pożądaną cechą jest proaktywność. Zagadką pozostaje pytanie: co autorzy tych haseł mieli na myśli? Skąd kandydat ma wiedzieć, że jest wystarczająco proaktywny lub jest człowiekiem z „pasją”?
Umieszczanie cech osobowych w ogłoszeniach rekrutacyjnych to pomyłka, nic nieznaczący szum informacyjny, nieefektywna profilaktyka. Ten ruch nie spełnia swojej podstawowej roli – słabo komunikujący się, niesumienni i niezaangażowani w pracę kandydaci nadal będą wysyłali CV. W ogłoszeniu eksponujmy twarde kryteria: doświadczenie, wykształcenie, umiejętności. Zagadnienia osobowości drugiego człowieka dotkniemy później, przy pierwszym bezpośrednim kontakcie z kandydatem.
Tagi: ogłoszenia rekrutacyjne