Powered by Ajaxy

Reaktywność emocjonalna. Dlaczego przeszkadza w pracy?


reaktywnosc emocjonalna

Źródło: Flickr.com

 

Reaktywność emocjonalna – tendencja do intensywnego reagowania na bodźce wywołujące emocje, wyrażająca się w dużej wrażliwości i niskiej odporności emocjonalnej. Tak reaktywność emocjonalną definiuje Wikipedia, a ja od siebie dodam: osoby wysokoreaktywne emocjonalnie w pracy są zbyt wrażliwe na krytykę i łatwo popadają we frustracje. Nie radzą sobie z negatywnymi ocenami, a jednocześnie za bardzo przejmują się opinią innych osób na swój temat. Cierpisz na powyższe ustrojstwo? Moje wyrazy współczucia. Dlaczego? Bo reaktywność emocjonalna przeszkadza w pracy.

 

Reaktywny emocjonalnie kierownik

 

Im wyżej w korporacyjnej hierarchii dziobania, tym reaktywność emocjonalna jest mniej pożądana. Najgorzej mają wysokoreaktywni kierownicy. Bycie ocenianym przez innych to dla nich codzienność. Kierownicy są oceniani przez członków swojego zespołu, przełożonych i współpracowników . Są oceniani na operatywce, zebraniach i w kuchni. Oceniani przez górę, oceniani przez doły i oceniani zza węgła. Dlatego z negatywną oceną kierownik po prostu musi sobie radzić. A co jeśli kierownik jest osobą wysokoreaktywną? Będzie się męczył, frustrował i wypalał zawodowo. Zatrudnianie takiej osoby i wsadzanie na gorące kierownicze krzesło wiąże się z poważnym ryzykiem.

 

Nadwrażliwy dyrektor? Poważnie?

 

Pozornie dyrektorzy są mniej narażeni na ocenę niż kierownicy, ponieważ znajdują się bliżej Słońca, tfu Prezesa. Przekonanie o bliskiej współpracy z prezesem daje szansę, że zwykły przedstawiciel korporacyjnego ludu nie odważy się otwarcie krytykować pana dyrektora. Z drugiej strony pewnym problemem może być kuchenna propaganda i plotka, bo czego nie można mówić oficjalnie, tym chętniej omówi się na papierosie, ale…

 

… tak naprawdę dyrektor spotyka się z zupełnie innym niebezpieczeństwem, z innym ciężarem gatunkowym krytyki. Dyrektor musi mieć skórę grubą jak skóra nosorożca. Słońce, które dziś grzeje, jutro w jednej chwili może spalić. Dla osób wysokoreaktywnych emocjonalnie już sama świadomość ciężaru gatunkowego krytyki płynącej z poziomu zarządu może być nie do zniesienia. Dlatego wysokoreaktywny przedstawiciel kadry zarządzającej to rzadkości. Rzadkość, która w mgnieniu oka może stać się efemerydą.

 

Spokój, umiejętność radzenia sobie ze stresem, odprężenie, skoncentrowanie w trudnych sytuacjach emocjonalnych i gotowość do przyjęcia krytyki. Unikanie obwiniania się i samokrytycyzmu. Pozytywne myślenie. A co najważniejsze: umiejętność szybkiego dochodzenia do siebie po porażce. Takie zachowania cechują opanowanego menedżera. Takich menedżerów potrzebuje twoja organizacja. Takich ludzi musisz pomóc znaleźć i wypromować w firmie. Nadwrażliwi wymagają wsparcia i dużej wyrozumiałości ze strony organizacji. Na taką pomoc menedżerowie, osadzeniu w twardych realiach biznesowych, często nie mogą liczyć.

 

FacebookTwitterLinkedInGoogle+

Tagi:


Autor

Cześć. Nazywam się Mariusz Bzdęga i jestem twórcą bloga ManifestHR.pl. Ponieważ jest to blog w którym piszę o HR, kliknij a znajdziesz informacje o moich doświadczeniach zawodowych. Więcej...

Koniecznie przeczytaj

Twitter

@MBzdega @@MBzdega
ManifestHR.pl
Mariusz Bzdęga  @@MBzdega
RT @VoCommunism: 78 years ago #OTD, Poland discovered that while different in theory, Fascism and Communism are identical in practice https… 
ManifestHR.pl
Mariusz Bzdęga  @@MBzdega
RT @EnergaSA: Pierwsza drużyna @BG_1930, z logiem #Energa na koszulkach, już jutro o godz. 17 rozpocznie sezon na murawie NSR. Widzimy się… 
ManifestHR.pl
Mariusz Bzdęga  @@MBzdega
https://t.co/luc2wfVbJL Companies opposed the recent executive order on immigration #Trump #EmploymentBrand 

Grupa Trop