Powered by Ajaxy

Zrób to sam! Zaprojektuj w firmie system premiowy


sale

Źródło: flickr.com

Szanuję firmę Sedlak&Sedlak. Pracujący tam ludzie wiedzą, jak zarabiać pieniądze na portalach tematycznych. Każdy w naszym HRowym świecie zna wynagrodzenia.pl. Obok Hay Group, Sedlak jest jednym z najważniejszych graczy na rynku raportów płacowych. Dlatego bardzo chętnie sięgnąłem po książkę konsultantów Sedlaka – Patrycji Grzesińskiej i Grzegorza Spólnika „Jak wynagradzać pracowników sprzedaży” licząc, że pogłębię swoją wiedzę z zakresu zasad premiowania pracowników.

Wiedza, dużo wiedzy

Autorzy potraktowali czytelników bardzo poważnie i udzielili wyczerpującej odpowiedzi na pytanie: jak zaprojektować system motywacyjny dla sprzedaży. Książka może okazać się bardzo przydatna podczas:

• Określania proporcji między płacą zasadniczą a zmienną służb sprzedaży

• Ustalania wysokości wynagrodzenia pracowników

• Definiowania celów sprzedażowych i ich wartości

• Wyboru modelu wynagradzania sprzedawców

• Oceny funkcjonujących u ciebie systemów wynagrodzeń

jak-wynagradzac-pracownikow-sprzedazyDodam, ze wszystko zostało okraszone licznymi przykładami. Trochę mniej uwagi poświęcono kwestii wdrażania systemów motywacyjnych, szczególnie komunikacji do pracowników. Może się czepiam ale warto pamiętać: nawet najlepszy system motywacyjny nie wypali bez dobrze zaplanowanego wdrożenia. Czasem łatwiej opracować zasady premiowania niż wprowadzić je do organizacji. Na usprawiedliwienie autorów trzeba podkreślić, że żadna książka nie da nam prostego przepisu na wdrożenie systemu – wszystko zależy od specyfiki organizacji i sytuacji w jakiej znajduje się firma.

Aha, nie licz na benchmarki wynagrodzeń, z nich w końcu Sedlak żyje. Będzie trzeba je sobie kupić (np. u nich, w Hay Group lub Hays).

Danie polskie, a zatem ciężko strawne

„Jak wynagradzać pracowników sprzedaży” nie jest pozycją lekką, łatwą i przyjemną. Powiem tak - nie wracałem z pracy do domu z myślą: kawa, kocyk i moja ukochana książeczka od Kazia Sedlaka. Autorzy bombardują nas wiedzą, przykładami ale raczej nie dbają o to, by czytelnik dobrze bawił się podczas lektury. Tabelki są skopiowane wprost z excela(!), wykresy są surowe (choć czytelne), a na 260 stronach nie ma ani jednej, ani nawet pół anegdoty. Per aspera ad astra Marius – powiedziałby mi Seneka Młodszy ale Seneka Młodszy również nie miał lekkiego pióra. Tak to już jest z polskimi autorami i rzymskimi filozofami, że po wiedzę każą nam iść przez ciernie.

W efekcie pozycję przeczytają zapewne jedynie osoby mocno wkręcone w tematy wynagradzania i premiowania pracowników. Szkoda, bo przy tak rzetelnej wiedzy oferowanej w książce grono odbiorców powinno być znacznie większe.

FacebookTwitterLinkedInGoogle+

Tagi:


Autor

Cześć. Nazywam się Mariusz Bzdęga i jestem twórcą bloga ManifestHR.pl. Ponieważ jest to blog w którym piszę o HR, kliknij a znajdziesz informacje o moich doświadczeniach zawodowych. Więcej...

Koniecznie przeczytaj

Twitter

@MBzdega @@MBzdega
ManifestHR.pl
Mariusz Bzdęga  @@MBzdega
RT @VoCommunism: 78 years ago #OTD, Poland discovered that while different in theory, Fascism and Communism are identical in practice https… 
ManifestHR.pl
Mariusz Bzdęga  @@MBzdega
RT @EnergaSA: Pierwsza drużyna @BG_1930, z logiem #Energa na koszulkach, już jutro o godz. 17 rozpocznie sezon na murawie NSR. Widzimy się… 
ManifestHR.pl
Mariusz Bzdęga  @@MBzdega
https://t.co/luc2wfVbJL Companies opposed the recent executive order on immigration #Trump #EmploymentBrand 

Grupa Trop